donderdag 20 november 2014

Is kinder tv echt zo vreselijk? Pop in, en het mooie aan St Bees

Kinder tv

Wat doe je als een peuter grumpy is? Dan laat je haar geweldige tv-shows zien. We bezitten hier over een uitgebreide collectie dvd's van de  favoriete tv-shows van de 1.5 year old. Nu is 1 aflevering per dag kijken niet te erg, maar ik heb inmiddels alle dvd's minstens 10 keer gezien. Mijn grootste schrik is 'Peppa Pig'. Als je daar een uur naar gekeken hebt, wil je echt in je bed kruipen en er nooit meer uit komen. 

Peppa Pig family
Voor degenen die dit geweldige programma niet kennen, zal ik een korte beschrijving geven. Het gaat dus over de Piggy family: Peppa Pig, George, Mommy Pig& Daddy Pig. Als je eenmaal over de ergernis heen bent dat ze om de 2 zinnen knorren, ga je op andere dingen letten. Bijvoorbeeld het eeuwige gehuil van George, Peppa die bij alles wat ze doet zegt 'I'm very good at....', Daddy Pig die bij alles wat hij doet zegt 'I'm a bit of an expert at...' en Mommy Pig die dan altijd overdreven lacht en 'Silly Daddy Pig' roept. Zie je wat hier gebeurt? Ik ken het al zo goed dat ik het in mijn hoofd helemaal ben gaan analyseren. Ik weet dat het voor 'pre-school' kinderen is gemaakt, maar als zelfs een 6-jarige kan zien dat de verhalen enorm onrealistisch zijn, krijg je toch wel zo je twijfels. Voorbeelden? O genoeg, maar ik zal er maar 2 noemen: Je laat je teddybeer in het vliegtuig liggen? Geen probleem de politie houdt je onderweg aan en geeft je je beer terug. Je komt een bij een autoverhuur-stal? Dan vragen ze of je eieren, bloemen of een radio wil kopen voor ze snappen dat je een auto wil huren.

Nu heb ik geleerd dat je altijd iets positiefs tegenover het negatieve moet stellen dus dat zal ik maar even doen. Peppa Pig is hét middel bij uitstek om kinderen rustig te krijgen als ze grumpy/huilerig zijn. Het werkt bij de peuter en ook bij de 6-jarige. O en stiekem kijken de andere kinderen ook gewoon mee, maar dat geven ze niet toe. De wereld van Peppa Pig is ergens ook wel makkelijk en simpel. En het is 1 van de tv-shows die nog lekker 'normaal' is gebleven. En met 'normaal' bedoel ik dat het lijkt op wat vroeger op tv was. Tegenwoordig is kinder tv echt niet meer leuk om naar te kijken! Alles moet zo 'groots' en 'nieuwerwets' zijn tegenwoordig, maar Peppa Pig's enige moderne device is de 'sat-nav' in de auto. Ja, ik vind dat leuk. 

Als Peppa Pig niet werkt hebben we altijd nog 'Barney'. Dit beest:

https://www.youtube.com/watch?v=GjbR9rHI9Vw

Ja dat liedje komt er zo uit rollen als je de naam Barney noemt. En eigenlijk nog veel meer liedjes. Barney is dus een (of ander vreemdsoortig dinosaurus-geval) knuffel en de kinderen denken dat hij echt bestaat en dan wordt hij ineens huge en komt hij tot leven. Ofzo. Het is mij niet volledig duidelijk hoe dat werkt, maar het is creepy. Voor Barney geldt: als je er een uur naar gekeken hebt, vallen je tanden uit je mond zo zoet is het. Ik ken inmiddels alle liedjes en ga daar mijn familie mateloos mee ergeren in de twee weken die ik in Nederland ga doorbrengen in December. Ik zing niets anders meer!
Wat vind je dan zo erg aan Barney Aline? Well, het legt zóveel de nadruk op het aanleren van goede dingen (how to be a friend) dat het té zoet wordt en je er alleen nog maar sarcastisch op kan reageren. 


Ben ik de enige die deze programma's vreselijk vindt? Gelukkig niet! Mijn host mama heeft er net zo'n hekel aan als ik en ik heb op Peutergroep ook eindelijk een mama gevonden die het verschrikkelijk vindt! Die is zelfs zo ver gegaan dat ze haar kinderen geen tv meer wil laten kijken. 'Seriously Aline, what if they start talking like that? I can't allow them to watch that anymore.' I'm not alone. En dan maakt het niet uit dat er daar nog 25 moeders (en kinderen) zitten die het allemaal gewéldig vinden.. Wij snappen elkaar!


Pop in
De wekelijkse 'pop in' in een kleine 'hall' naast de kerk is eigenlijk een beetje de bejaardenclub van het dorp. Maar zo mag ik het absoluut niet noemen natuurlijk, dat is grof en je moet altijd eerbied hebben voor grijze haren. Wat ik dan op zo'n 'pop in' doe? Taart eten vooral. Verder probeer ik antwoord te geven op de vragen waar die oudjes me mee bestoken zonder dat ze het doorhebben. Ze vragen je echt het hemd van het lijf en zo gauw ze doorhebben dat je uit Nederland komen, praten ze alleen nog maar over Corrie ten Boom en Anne Frank huizen. En toch vind ik het heel leuk om daarheen te gaan! Waar in Nederland alle oude mensen een hekel aan mij hebben omdat ik zulke 'donkere ogen' heb (echt waar hoor!) zijn ze hier allemaal gek op me. Vandaag kwam een oud vrouwtje mijn host mama nog even vertellen dat ze vorige week met me gepraat had en dat ik zo'n 'sweetheart' ben, hoe schattig is dat? Het moet ook wel een hilarisch beeld zijn: een zaal vol bejaarden en dan één 19-jarige met een peuter op schoot er tussen. Volgens een man daar is het 'very heroic' van me om daar heen te gaan want zoals hij zegt: 'You're just sitting here among the old people every week..I hate old people' De enige reden waarom hij ze niet mag is omdat het zo'n gekakel is daar en hij zo doof als een kanon is, maar sommige mensen nemen zijn beledigingen serieus en toen werd het bijna een fight als ik niet tussenbeide was gekomen. Ja, oude mensen worden gerust weer een beetje kinderlijk en gelukkig ben ik inmiddels getraind om met kinderen om te gaan.


Het mooie aan St Bees
Blijkbaar is St Bees 1 van de beste plaatsen om te leven in Engeland. (
http://www.bbc.co.uk/news/business-28918709) Ja ik moest dat nog even met jullie delen want ik word hier doodgegooid met die informatie. Maar  wat is er nu zo mooi aan St Bees? Als je het aan de inwoners van het dorp zelf vraagt, zeggen de meeste dat het hier gewoon heel veilig is. Kinderen kunnen zelf van school naar huis lopen en criminaliteit is er bijna niet. (Ik wou die mensen vertellen dat ik mijn kind niet alleen naar huis zou laten lopen langs de spoorwegovergang, maar wie ben ik he.) Maar naast die dingen, is er dan nog iets mooi aan St Bees? Het blijft verdacht stil. En dan zegt iemand dat er vast nog wel meer goede dingen zullen zijn, maar dat ze die niet zien door de regen. Ik vond dat best raar om te horen want zó vaak regent het hier nu ook weer niet. Toen ik over dit deel van Engeland las, dacht ik minstens dat ik zou verzuipen en elke dag tot mn knieën door het water zou moeten lopen buiten. Het weer is hier eigenlijk net als in Nederland, alleen áls het regent dan regent het ook goed hard. Maar zien die mensen dan zelf niet hoe mooi hun dorp eigenlijk is? De heuvels die altijd in een soort nevel gehuld zijn en waar de zon 's ochtends zo mooi opkomt? De zee waar de zon zo prachtig ondergaat? Oké de zon gaat net iets te vroeg onder tegenwoordig (tussen 15 en 16u 's middags) maar het is echt prachtig om naar te kijken. Ik sta dan ook nog altijd voor het raam als de zon ondergaat. Om jullie even te laten zien dat ik niet zomaar wat verzin, hier een paar onbewerkte foto's die ik met mijn gsm (en door het raam) gemaakt heb, dus in het echt is het nog veel mooier!

Vanochtend vroeg







En ja, soms heb je dagen waarop het er om 15u 's middags zo uitziet:
Maar dat neem je dan toch gewoon voor lief?

mooi he die reflectie van mij ;)







Volgende keer meer hersenspinsels. En dan leg ik beter uit waarom St Bees nu eigenlijk zo mooi is, hoewel ik denk dat jullie het aan de foto's ook al wel kunnen zien.

Laters! Groetjes uit St Bees.


Ps: Ik moest nog iets goeds over Barney zeggen, komt ie dan: https://www.youtube.com/watch?v=KmpMO2dJQ6Q als ik dit liedje zing, komt deze mevrouw mij meteen knuffelen en kusjes geven! <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten